2015. június 9., kedd

Véleményem a paleoról

Kezembe kerül a SHAPE magazin 2015/01. száma, melyben a paleos Szendi Gáborral volt egy interjú. 

Szendi Gábortól idézek néhány gondolatot:

"A paleo egy mondatban megfogalmazható, azt edd, amihez évmilliók alatt alkalmazkodtál. És itt nem konkrét növényekre, vagy állatokra kell gondolni, mint az a tudálékoskodó kritikusok teszik, hanem makrotápanyag fajtákra. 

Például az ember fejlődéstörténete során soha nem fogyasztott magas glikémiás indexű ételeket (kenyér, rizs, burgonya, cukor stb.). A civilizációs betegségek fő oka, hogy a mai ember étrendjének 60%-a finomított szénhidrát. Ez az elhízás, a metabolikus szindróma, a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek és a rák oka. Ha valaki ezek fogysztásáról lemond, hihetetlen változások következnek be egészségében. 

Ez még nem paleo, de a lényeg ez. A paleoban sok egyéb finomítás van, ami további előnyökkel szolgál, de például sok embernek nem élet-halál kérdés a hüvelyesek elhagyása.... A paleo semmit sem tilt, csak ajánlásokat fogalmaz meg." .... 

2005-ös könyvéhez képest megjegyezte a zabbal kapcsolatban: 


"Egyrészt ma már  finomabban fogalmaznék a zabbal kapcsolatban. Sokan átestek a ló túloldalára, szükségtelenül sok zabos ételt fogyasztanak. A zab végül is kompromisszumos étel. A másik a gyümölcsök kérdése. Azóta nagyon sok kutatás bizonyította, hogy a legtöbb gyümölcsöt magas fruktóztartalmuk miatt csak mértékkel szabad fogyasztani. A mai gyümölcsök nem azonosak a nemesítetlen gyümölcsökkel, legtöbbjük sokkal édesebb."


Én mit gondolok erről?

Azt, hogy a paleo semmit sem tilt, csak ajánlásokat fogalmaz meg... nem kell paleosnak lenni. Ez nem egy szekta, ahova tartozol és akkor van aki elítél, mert te nem eszel kenyeret. Vagy mert nem paleosan étkezel, akkor már nem jó, amit csinálsz, mert amúgy tisztán kajálsz, csak te eszel rizst is, mert te így érzed jól magad. Mindenki találja meg azt, ami neki a legjobb, amiben gasztronómiai élvezetet talál. Sokan azt gondolják, hogy a paleo táplálkozásban ez meg az tilos és ez meg az szabad. Nem hiszem. Szerintem a paleo táplálkozás nagyon hasonlít egy egészséges ún. "clean" étkezéshez

Egyébként láttam már olyan embert, aki azt hiszi, hogy paleos, és azt is mondja magáról, aztán amikor egy kis kocka csoki a kezébe kerül, simán megeszi. Meg azért lecsúszik néha a sültkrumpli is. Oké, csak akkor ne mondjuk el a nem paleosokról, hogy azok nem jól étkeznek, és majd ilyen-olyan betegségük lesz. Ha mindenki tenne egy pici változást az étkezésében, lépésről-lépésre haladna a jó úton, akkor előbb-utóbb nem lenne friss - finomított lisztes és cukros - péksüti a boltban! De jó lenne!

Amiket szoktam ajánlani nektek étkezés is olyan, hogy tiltja a cukros, lisztes ételeket, kerülendő a magas glikémiás indexű gyümölcs és gabona, de nem tiltom senkinek. Amiről nem vagyok jó vélémennyel az a zsírként bevitt zsíros hús, szalonna, bacon, kolbász, tepertő stb. Szerintem zsír és zsír között óriási a különbség. Ebben nem tudok egyetérteni a paleo és ketogén étkezésekben, valamint a túlzott szénhidrát megvonást sem tartom jónak.

Két cikk a Biotechusa oldalról, szerintem a zsírokkal kapcsolatos tudnivalókat nagyon érthetően leírja, javaslom, hogy olvassátok el!

Én maradok a tiszta étkezésemnél, ami tartalmaz zabot és rizst is. Emellett persze továbbra is kerülöm a finomított szénhidrátokat, a cukrot, a lisztet, a magas glikémiás indexű ételeket. A gyümölcsöket is megválogatom, hogy mikor és melyiket eszem meg. 

én ezekből készítem az ételeimet
Süteményeket is készítek, melyek előfordulhatnak, hogy akár paleo weboldalról kerülnek elém, de attól még finomak és egészségesek, sőt teljes mértékben kielégítik édességiránti vágyamat.

Nem halok bele, ha havonta egyszer eszem esetleg hüvelyes ételt, de a párolt zöldség fogalma alatt nem a mexikói zöldségkeveréket értem!

Finom "clean-paleo" sütiket szoktam sütni és a legfinomabb szerintem a palacsinta













Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

6 figyelmeztető jel, hogy nem jól táplálkozol

6 dolog, ami arról árulkodik, hogy valami nem jó az étrendedben: 1. Soha nem érzed úgy, hogy megtelt a gyomrod Ismered azt az érzést, hogy a...